Sprængning af funderingspæle/sekantpæle og piloteringspæle er en meget traditionel opgave. Vi har gennem tiden sprængt et utal af piloteringspæle/funderingspæle. De mest almindelige piloteringspæle er i vores opfattelse 30×30, men vi har også sprængt en hel del 40×40 og lidt 25×25.
Sprængning af piloteringspæle
Især ved mindre partier af piloteringspæle f.eks. op til 30 stykker er det hensigtsmæssigt at gøre brug af sprængning. Sprængning af piloteringspæle er en driftsikker, effektiv, kendt løsning, som giver de ubestridt flotteste resultater. Piloteringspælene, fra denne opgave, står med en relativ stor overhøjde. Det bedste sprængningsresultat opnår, når kaphøjden er 60 cm.
Som alternativ til pælekapning vha. sprængning findes der knusere, som monteres på minigravere. De kan så køre rundt og klippe/knuse piloteringspælene. Hvis der er tale om større partier af piloteringspæle, er det bestemt økonomisk fordelagtigt at benytte sig af denne løsning. Man skal dog være opmærksom på, at resultatet ikke bliver helt ligeså godt.
Her har vi sparet på sprængstoffet og kun sprængt den i bunden. En sprængning frilægger 50-60 cm armering på en 30×30 pæl.
Frisprængning af armeringsjernet
Pælekapning, pæleknusning, pælesprængning, eller sprængning af piloteringspæle har alt sammen til formål at frilægge det armeringsjern, som løber inde i pælene. Når det er frilagt, kan man binde mere armeringsjern og net på dem og til sidst støbe fundamentet.