Sprængning af piloteringspæle i Frederiksværk

I forbindelse med udvidelse af Frederiksværk stålvalseværk, havde vi en støre pælekapningsopgave, hvor ca. 350 piloteringspæle skulle kappes / sprænges for at danne fundering til en ny højbane / kranbane.
Sprængningerne blev udført hen over en længere periode, hvor grupper på 20-30 piloteringspæle blev kappet ad gangen.

Pælesprængninge – sprængning af piloteringspæle

Når der skal kappes mindre partier af piloteringspæle, er det ofte en god forretning at ty til en sprængtekniskløsning. Sprængningsarbejde, især miniblasting er en meget “mobil” løsning, som oftest kan løses af en sprængningsleder med en udstyret servicevogn.

Forholdet mellem jord og betonerne og sprængningslederen på pladsen var meget symbiotisk. Jord og betonerne udpegede hvor og hvor meget der skulle sprænges, og sprængningslederen gik foran og “ryddede” området, der kunne støbes renselag og arbejdet kunne gå så smidigt og hurtigt som muligt.

Her er resultatet efter en hel dags sprængninger.

Sprængning af 30 x 30 piloteringspæle

Sprængning af piloteringspæle er en kendt øvelse, som vi gennem tiden har udført rigtig mange gange. Det drejer sig både om sprængning af alm. piloteringspæle 25 x 25, 30 x 30, men af og til løber vi også ind i 40 x 40 pæle som skal kappes / sprænges. I forbindelse med metrobyggeriet og med Ringstedbanen, har behovet for sprængning af sekant pæle ( meget kraftige funderingspæle som bores og støbes, modsat piloteringspæle som rammes i jorden ) været kraftigt forøget.