Valby Gassilo

Nedrivingsfirmaet G. Tscherning A/S havde i 2012 fået til opgave at nedrive Køgevejens Gasbeholder – også kendt som Valby Gassilo. Sprængning blev valgt som nedrivningsmetode, og engelske PDC ltd. havde hovedansvaret for sprængningen. Dansk Sprængnings Service havde i den forbindelse en del administrative og praktiske opgaver.

Ca. 1400 ton stål og 108 meter høj

I forbindelse med sprængning af Valby Gassilo havde Dansk Sprængnings Service en række opgaver. Vi stod blandt andet for tilladelser til sprængning og prøvesprængning, levering af sprængstof og tildannelse af de særlige skæreladninger, som skulle vælte den 108m høje krabat.

Som ved mange andre sprængningsarbejder blev også Valby Gassilo svækket før sprængningen. Der blev pillet plader ud, overskåret gangbroer og I-profiler og fjernet andre dele af konstruktionen, som ikke længere var nødvendige for stabiliteten eller som kunne være en hindring for det kombinerede fald og kollaps.

I-con elektroniske detonatorer fik premiere i Danmark

Skæreladninger og kickercharges blev initieret vha. elektroniske detonatorer, som gav ekstraordinær præcision på detonationstiderne. Det var første gang dette tændsystem blev brugt i en sprængning i Danmark. Sprængningen gik som alle beregninger og simuleringer havde vist, og gasbeholderen lagde sig lige så fint – præcis hvor den skulle. Opgaven var en stor succes hele vejen rundt, hvor samarbejdet mellem alle parter fra rådgivere (Niras), til udfører (DSS, PDC, Tscherning) og myndigheder gik op i en højere enhed.